Prace zwarte

(książki autorskie i współautorskie)

6. O podstawach kreowania racjonalności hermeneutycznej w pedagogice, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1998, stron 115.

5. Niepowodzenia szkolne (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998, stron 192.

4. Założenia orientacji funkcjonalnej w skutecznym kształceniu menadżerów oświaty. Biblioteka Metodyczna Menadżera nr 8, Krajowe Centrum Menadżerów Oświaty, Piotrków Trybunalski 1994, stron 18.

3. Stan i problematyka badawcza dydaktyki matematyki (współautor: H. Moroz), WSP
w Słupsku, Słupsk 1990, stron 132.

2. Metoda diagnozy działalności matematycznej dzieci z klas początkowych. Podręcznik, zestaw testów, instrukcja do badań (współautorzy: E. Gruszczyk-Kolczyńska, H. Moroz,
M. Wojnowska), Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego, Warszawa 1989, stron 194.

1. Diagnoza działalności matematycznej dzieci z klas początkowych. Zestaw testów
i wyniki badań (współautorzy: E. Gruszczyk-Kolczyńska, H. Moroz, M. Wojnowska), Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice 1985, stron 217.


Rozdziały w pracach zwartych


35. O nową jakość kształcenia akademickiego.
W: Twórczość - kreatywność - nauczyciel.
Red. L. Pawelski, B. Urbanek. Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych.
Szczecinek 2014, s. 405-416.
ISBN 978-83-936269-2-25.

34. Edukacyjna wartość dodana w pomiarze efektywności kształcenia.
W: O poprawie efektywności kształcenia.
Red. L. Pawelski. Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych.
Szczecinek 2013, s. 195-204.
ISBN 978-83-936269-0-8.

33. Rozumienie Innego.
W: W kręgu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Red. P.P. Barczyk, P. Kowolik.
Górnośląska WSP. Mysłowice 2012, s. 157-169.
ISBN 978-83-89032-74-4.

32. Zarządzanie strategiczne a jakość oświaty.
W: Kapitał ludzki w edukacji.
Red. L. Pawelski. Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, Monografia nr 9. Szczecinek 2012, s. 183-192.
ISBN-978-83-925552-6-1.

31. Kompetencje społeczne uczniów.
W: Społeczny kontekst przemian i potrzeb w edukacji.
Red. P. P. Barczyk, G. Paprotna. Górnośląska WSP. Mysłowice 2011, s. 125-133.
ISBN 978-83-89032-67-6.

30. Istota wychowania - od paidei do spotkania, dialogu i rozumienia Innego, czyli od hodowli do formuły AWB i BWA.
W: Z edukacją w przyszłość.
Red. L. Pawelski. Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, Monografia nr 7. Szczecinek 2011, s. 247-260.
ISBN 978-83-925552-5-4.

29. Od przymusu do kompetencji kluczowych.
W: Nie ma alternatywy dla dydaktyki.
Red. L. Pawelski. Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, Zespół Dydaktyki Ogólnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Szczecinek 2010, s. 145-154.
ISBN 978-83-925552-4-7.

28. Od orientacji na treść kształcenia do porozumienia bez przemocy.
W: Rzeczywistość edukacyjna i kulturowa w sytuacji zmiany społecznej.
Red. S. Juszczyk, M. Kisiel. Katowice 2010, e-book, s. 215-225.
ISBN 978-83-929881-4-4.

27. Nowa jakość w kształceniu nauczycieli.
W: Ewaluacja w edukacji przedszkolnej i szkolnej. Teoria i praktyka.
Red. E. I. Laska, G. Paprotna. GWSP w Mysłowicach. Mysłowice 2009, s. 13-24.
ISBN 978-83-89032-32-4.

26. Priorytety modernizacji systemów edukacyjnych w Europie.
W: Problemy doskonalenia systemu edukacyjnego w Polsce.
Red. H. Moroz. Oficyna Wydawnicza Impuls. Kraków 2008, s. 127-150.

25. Europejski paradygmat inwestowania w edukację a kształcenie nauczycieli.
W: Wokół problemów kształcenia podyplomowego nauczycieli.
Red. M. Mnich, A. Budniak, G. Paprotna.
GWSP w Mysłowicach. Mysłowice 2008, s. 26-44.

24. Edukacja kreatywna jako czynnik minimalizujący zjawisko marginalizacji.
W: Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji.
Red. A. Fabiś. GWSP w Mysłowicach. Mysłowice 2007, s. 70-82.

23. Nabywanie kwalifikacji zawodowych przez nauczycieli przedszkoli i klas początkowych w wybranych państwach Unii Europejskiej.
W: Kompetencje zawodowe nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkoły podstawowej
(z teorii i praktyki).
Red. G. Paprotna. GWSP w Mysłowicach. Mysłowice 2006, s. 11 - 26.

22. Doskonalenie zawodowe nauczycieli w zmieniającej się Europie.
W: Rozwój zawodowy nauczyciela.
Red. H. Moroz. Oficyna Wydawnicza Impuls. Kraków 2005, s. 75 - 98.

21. Dziecko w sieci, czyli Homo Internetus Chat-SMS Gener@tion.
W: Diferenciácia vyučovania a súvislosti.
Red. E. Petlák, S. Juszczyk. Univerzita Konštantína Filozofa, Pedagogická Fakulta Nitra. Nitra 2004, s. 223 - 241.

20. Uwarunkowania i cele rozwoju kształcenia ustawicznego,
W: Wybrane problemy edukacyjne - konfrontacje polsko-słowackie,
Red. S. Juszczyk, E. Petlák, Wydawnictwo Adam Marszałek. Toruń 2004, s. 98 - 107.

19. The Process of Social Change and the New Imperatives Directed to Education
in Poland,
W: Educational Strategies in Post-Communist Poland. Curriculum Research
and Curriculum Politics (Chosen Conceptions),
Red. A. Radziewicz-Winnicki, Uniwersytet Śląski w Katowicach.
Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego nr 1968. Katowice 2001, s. 23 - 31.

18. Kształcenie zintegrowane w dokumentach reformy edukacji,
W: Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole,
Red. H. Moroz, Oficyna Wydawnicza Impuls. Kraków 2001, s. 203 - 228;
Wydanie drugie: Oficyna Wydawnicza Impuls. Kraków 2006.

17. Kompetencje autokreacyjne nauczycieli w zreformowanej szkole podstawowej,
W: Szkoła polska u progu nadchodzącego wieku,
Red. P. Kowolik, Oficyna Wydawnicza Impuls. Kraków 1999, s. 219 – 228.

16. Zaburzenia emocjonalne, trudności i niepowodzenia szkolne a fobia szkolna,
W: Niepowodzenia szkolne, Red. J. Łysek,
Oficyna Wydawnicza Impuls. Kraków 1998, s. 65 – 83.

15. Trudności w adaptacji zawodowej nauczycieli,
W: Adaptacja młodego nauczyciela w zawodzie,
Red. T. Wróblewska, Mazowiecka Wyższa Szkoła Humanistyczno-Pedagogiczna
w Łowiczu, Łowicz 1998, s. 114 – 121.

14. Ewolucja tożsamości pedagogiki wczesnoszkolnej,
W: Współczesne tendencje w teorii i praktyce nauczania początkowego,
Red. H. Moroz, Uniwersytet Śląski w Katowicach. Katowice 1997, s. 11 – 19.

13. Piaget a matematyka,
W: Jean Piaget, życie i twórczość – w 100 rocznicę urodzin wybitnego psychologa,
Red. W. Goriszowski, WSP Kielce - Piotrków Trybunalski. Piotrków Trybunalski 1997,
s. 67 – 72.

12. Filozofia w edukacji dla rozwoju,
W: Edukacja dla rozwoju, Red. H. Moroz,
Uniwersytet Śląski w Katowicach. Katowice 1996, s. 18 – 30.

11. Warunki kreowania koncepcji twórczego rozwoju nauczyciela,
W: Twórczy rozwój nauczyciela,
Red. S. Juszczyk, Oficyna Wydawnicza Impuls. Kraków 1996, s. 96 – 109.

10. Podmiotowe traktowanie ucznia jako zaspokajanie jego potrzeb,
W: Podmiotowość ucznia w edukacji wczesnoszkolnej,
Red. H. Moroz, Uniwersytet Śląski w Katowicach.Katowice 1995, s. 16 – 26.

9. Pedagogika wczesnoszkolna w systemie nauk pedagogicznych,
W: Pedagogika - Pedagogika wczesnoszkolna – dylematy metodologiczne,
Red. W. Goriszowski, WSP Kielce – Piotrków Trybunalski.
Piotrków Trybunalski 1995, s. 75 – 78.

8. Orientacja funkcjonalna w kształceniu pedagogicznym nauczycieli klas początkowych,
W: Kształcenie nauczycieli klas początkowych,
Red. H. Moroz, TWP WSP w Warszawie. Warszawa 1994, s. 31-42;
Wydanie drugie: TWP WSP w Warszawie, Warszawa 1999.

7. Z badań nad skutecznością kształcenia nauczycieli klas początkowych,
W: Skuteczność kształcenia nauczycieli klas początkowych,
Red. H. Moroz, Uniwersytet Śląski w Katowicach. Katowice 1993, s. 13 – 20.

6. Propozycja strategii badań nad skutecznością kształcenia nauczycieli klas początkowych,
W: Z teorii i praktyki nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego,
Red. H. Moroz, Uniwersytet Śląski w Katowicach. Katowice 1993, s. 31 – 38.

5. W poszukiwaniu tożsamości metodologicznej pedagogiki wczesnoszkolnej,
W: Teraźniejszość i przyszłość badań pedagogicznych na tle zmian w edukacji,
Red. W. Goriszowski, WSP Kielce. Kielce – Piotrków Trybunalski 1993, s. 129 – 136.

4. Optymalizacja procesu kształcenia matematycznego nauczycieli klas początkowych w zakresie statystyki,
W: Optymalizacja procesu kształcenia nauczycieli klas początkowych,
Red. H. Moroz, Uniwersytet Śląski w Katowicach. Katowice 1991, s. 123 – 136.

3. Treść kształcenia jako element sytuacji dydaktycznej,
W: Sytuacje dydaktyczne w klasach I – III,
Red. H. Moroz, Uniwersytet Śląski w Katowicach. Katowice 1989, s. 29 – 39.

2. Zastosowanie metod statystycznych w pomiarze różnic indywidualnych,
W: Czynniki różnicujące szanse edukacyjne dzieci w młodszym wieku szkolnym,
Red. H. Moroz, Uniwersytet Śląski w Katowicach. Katowice 1988, s. 122 – 151.

1. Analiza struktury treści nauczania geometrii w klasach początkowych za pomocą metody grafowo-macierzowej,
W: Wybrane problemy pedagogiki wczesnoszkolnej,
Red. H. Moroz, Uniwersytet Śląski w Katowicach. Katowice 1987, s. 31 – 43.


Artykuły w czasopismach


33. Program "Cyfrowa Szkoła".
Nauczyciel i Szkoła 2013, nr 1 (53), s. 213-225.

32. Sześciolatek w szkole.
Nauczyciel i Szkoła 2012, nr 2 (52), s. 43-55.

31. Bullying i mobbing w szkole.
Nauczyciel i Szkoła 2012, nr 1 (51), s. 119-129.

30. Specyficzne zachowania uczniów.
Nauczyciel i Szkoła 2011, nr 2 (50), s. 105-119.

29. Uzależnienie uczniów od Internetu.
Nauczyciel i Szkoła 2011, nr 1 (49), s. 57 - 69.

28. Subkultury młodzieżowe w szkole.
Nauczyciel i Szkoła 2010, nr 3 (48), s. 47-61.

27. Od konfliktu w klasie szkolnej do porozumienia bez przemocy.
Nauczyciel i Szkoła 2010, nr 1-2 (46-47), s. 63-75.

26. Stygmatyzacja uczniów w szkole.
Nauczyciel i Szkoła 2009, nr 3-4 (44-45), s. 23-41. ISSN 1426-9899.

25. Zagrożenie niekontrolowanego korzystania z Internetu przez dzieci i młodzież.
Nauczyciel i Szkoła 2009, nr 1-2 (42-43), s. 189-209. ISSN 1426-9899.

24. Proces Boloński a nowa jakość w kształceniu nauczycieli.
Nauczyciel i Szkoła 2008, nr 3-4 (40-41), s. 9-22. ISSN 1426-9899.

23. Zagrożenia negatywnego wpływu na dzieci i młodzież.
Nauczyciel i Szkoła 2008, nr 1-2 (38-39), s. 87-97.

22. Bezpieczeństwo dzieci w Internecie.
Nauczyciel i Szkoła 2007, nr 3-4 (36-37), s. 33-46.

21. Analfabetyzm funkcjonalny uczniów.
Nauczyciel i Szkoła 2007, nr 1-2 (34-35), s. 178-190.

20. Uczeń w społeczeństwie wiedzy.
Nauczyciel i Szkoła 2006, nr 3-4 (32-33), s. 43-55.

19. Edukacja kreatywna w szkole.
Nauczyciel i Szkoła 2006, nr 1-2 (30-31), s. 58-70.

18. E-learning w szkole.
Nauczyciel i Szkoła 2005, nr 3-4 (28-29), s. 38-48.

17. Szkoły europejskie i... Europejskie szkoły?
Nauczyciel i Szkoła 2004, nr 3-4 (24-25), s. 11-19.

16. Dzieci z symptomem ADHD.
Nauczyciel i Szkoła 2004, nr 1-2 (22-23), s. 108-117.

15. Kształcenie ustawiczne nauczycieli w zmieniającej się Europie.
Nauczyciel i Szkoła 2004, nr 1-2 (22-23), s. 118-129.

14. Proces zmian kształcenia i doskonalenia nauczycieli w Polsce.
Nauczyciel i Szkoła 2003, nr 1-2 (18-19), s. 31-49.

13. Nauczyciele w Unii Europejskiej.
Nauczyciel i Szkoła 2002, nr 3-4 (16-17), s. 16-24.

12. Kształcenie integracyjne w Polsce i w krajach Unii Europejskiej.
Nauczyciel i Szkoła 2002, nr 1-2 (14-15), s. 9-15.

11. Europejskie tendencje w kształceniu nauczycieli.
Nauczyciel i Szkoła 2001, nr 3-4 (12 - 13), s. 9-17.

10. Status i awans zawodowy nauczycieli w dokumentach reformy edukacji.
Nauczyciel i Szkoła 2001, nr 1-2 (10 - 11), s. 15-40.

9. Zachowania agresywne uczniów.
Nauczyciel i Szkoła 2000, nr 2 (9), s. 67-72.

8. Rola nauczyciela w rozwiązywaniu konfliktów między uczniami.
Nauczyciel i Szkoła 1999, nr 2 (7), s. 69–78.

7. Aktualne sposoby kreowania pedagogiki w Polsce.
Nauczyciel i Szkoła 1998, nr 2 (5), s. 9–15.

6. Zabawy i gry dydaktyczne w kształceniu matematycznym uczniów klas początkowych.
Nauczyciel i Szkoła 1997, nr 1 (2), s. 61–67.

5. Uwarunkowania skutecznej pracy korekcyjno-wyrównawczej w zakresie nauczania początkowego matematyki.
Piotrkowskie Studia Pedagogiczne 1996, nr 3, s. 189–195.

4. Rozumienie hermeneutyczne w pedagogice.
Chowanna 1996, nr 1-2 (6-7), s. 7 – 20.

3. Trudności w adaptacji zawodowej nauczycieli klas początkowych.
Nauczyciel i Szkoła 1996, nr 1-2 (1), s. 63 – 71.

2. Problematyka wychowawcza w pedagogice wczesnoszkolnej.
Chowanna 1988, nr 1, s. 33 – 39.

1. Percepcja niektórych pojęć geometrycznych przez uczniów klas początkowych,
Życie Szkoły 1984, nr 10, s. 544–546.


Materiały opracowane w ramach Badań Resortowych


3. Synteza badań grup tematycznych przedmiotów matematyczno-fizycznych za rok 1989 (współautor - H. Moroz), W: Unowocześnienie procesu dydaktycznego – model dydaktyk szczegółowych. Resortowy Program Badań Podstawowych nr III. 30. Materiały i opracowania z roku 1989, tom IV.
Red. B. Niemierko. Bydgoszcz 1990, s. 42 – 64.

2. Stan i perspektywy badawcze dydaktyki matematyki (skrót) (współautor - H. Moroz),
W: Unowocześnienie procesu dydaktycznego – model dydaktyk szczegółowych. Resortowy Program Badań Podstawowych nr III. 30. Materiały i opracowania z roku 1989, tom IV.
Red. B. Niemierko. Bydgoszcz 1990, s. 211 – 223.

1. Synteza badań grup tematycznych przedmiotów matematyczno-fizycznych za rok 1988 (współautor - H. Moroz), W: Unowocześnienie procesu dydaktycznego – model dydaktyk szczegółowych. Resortowy Program Badań Podstawowych nr III. 30. Materiały i opracowania z roku 1988, tom III.
Red. B. Niemierko. Bydgoszcz 1989, s. 53 – 71.


 

 

free counters