Szybowiec PW-4 PELIKAN
Foto: 01 Miłosz
Rusiecki, 02 Paweł Bondaryk, 03 Miłosz Rusiecki,
04 Politechnika Warszawska, 05 www.skrzydla.org, 06-07 Jarosław Żaczek,
08 DWLKK, 09 Rafał Miszczak, 10 Sławomir Pękala, 11-12 Jarosław Kania,
13 Daniel Organiściak
Projekt
dwumiejscowego motoszybowca PW-4 Pelikan powstał w latach 1989-1990. Prototyp
Pelikana oblatano 23 grudnia 1990 roku, a program prób zakończono 28 lipca 1995
roku.
Zbudowano dwa egzemplarze, w tym jeden do prób statycznych.
Opis konstrukcji
Dwumiejscowy motoszybowiec o układzie zastrzałowego
górnopłata.
Płat o profilu CAGI R-III, jednodźwigarowy, kompozytowy, za dźwigarem
kryty tkaniną, lotki Frise.
Kadłub: konstrukcja skorupowa kompozytowa szklano-epoksydowa.
Kabina z miejscami w układzie tandem, pojedyncza tablica przyrządów
w
przedniej kabinie, osłona otwierana na bok.
Usterzenie klasyczne kompozytowe.
Profil usterzenia Wortman FX-71-L-150/30, modyfikowany w części spływowej
liniami prostymi.
Ster kierunku kryty płótnem.
Sterowanie lotkami i sterem
wysokości - popychaczowe, steru kierunku - linkowe.
Podwozie stałe, trójkołowe
z kołem przednim. Główne - z golenia spreżysta kompozytowa, wyposażone w hamulce.
Kółko przednie sterowane, amortyzowane krążkami gumowymi.
Dane techniczne motoszybowca PW-4 Pelikan
Dane geometryczne:
-
rozpiętość 16,2 m
- powierzchnia nośna 18,8 m2
- wydłużenie płata 14
-
długość 8 m
- wysokość 2,4 m
- profil płata CAGI RIII
Dane
masowe:
- masa startowa max 720 kg
- masa płatowca pustego 525 kg
Osiągi:
-
prędkość dopuszczalna VNE 180 km/h
- prędkość maksymalna
w locie silnikowym 150 km/h
- prędkość ekonomiczna 82 km/h
- prędkość optymalna
89 km/h
- prędkość minimalna 65 km/h
- opadanie minimalne 1,25 m/s przy
82 km/h
- doskonałość przy 89 km/h 19,4
- zasięg (z rezerwą 30 min) 450
km
- długotrwałość lotu 4 h
Napęd:
- silnik
Limbach L2000 ECI
-
moc maksymalna 59,6 kW (80 KM)
- śmigło dwułopatowe
(źródło: http://jarek24.w.interia.pl/pw/pw4.html)