Szybowiec PW-4 PELIKAN

Foto: 01 Miłosz Rusiecki, 02 Paweł Bondaryk, 03 Miłosz Rusiecki,
04 Politechnika Warszawska, 05 www.skrzydla.org, 06-07 Jarosław Żaczek, 08 DWLKK, 09 Rafał Miszczak, 10 Sławomir Pękala, 11-12 Jarosław Kania, 13 Daniel Organiściak

Projekt dwumiejscowego motoszybowca PW-4 Pelikan powstał w latach 1989-1990. Prototyp Pelikana oblatano 23 grudnia 1990 roku, a program prób zakończono 28 lipca 1995 roku.
Zbudowano dwa egzemplarze, w tym jeden do prób statycznych.

Opis konstrukcji

Dwumiejscowy motoszybowiec o układzie zastrzałowego górnopłata.
Płat o profilu CAGI R-III, jednodźwigarowy, kompozytowy, za dźwigarem kryty tkaniną, lotki Frise.
Kadłub: konstrukcja skorupowa kompozytowa szklano-epoksydowa.
Kabina z miejscami w układzie tandem, pojedyncza tablica przyrządów
w przedniej kabinie, osłona otwierana na bok.
Usterzenie klasyczne kompozytowe.
Profil usterzenia Wortman FX-71-L-150/30, modyfikowany w części spływowej liniami prostymi.
Ster kierunku kryty płótnem.
Sterowanie lotkami i sterem wysokości - popychaczowe, steru kierunku - linkowe.
Podwozie stałe, trójkołowe z kołem przednim. Główne - z golenia spreżysta kompozytowa, wyposażone w hamulce.
Kółko przednie sterowane, amortyzowane krążkami gumowymi.

Dane techniczne motoszybowca PW-4 Pelikan

Dane geometryczne:
- rozpiętość 16,2 m
- powierzchnia nośna 18,8 m2
- wydłużenie płata 14
- długość 8 m
- wysokość 2,4 m
- profil płata CAGI RIII

Dane masowe:
- masa startowa max 720 kg
- masa płatowca pustego 525 kg

Osiągi:
- prędkość dopuszczalna VNE 180 km/h
- prędkość maksymalna w locie silnikowym 150 km/h
- prędkość ekonomiczna 82 km/h
- prędkość optymalna 89 km/h
- prędkość minimalna 65 km/h
- opadanie minimalne 1,25 m/s przy 82 km/h
- doskonałość przy 89 km/h 19,4
- zasięg (z rezerwą 30 min) 450 km
- długotrwałość lotu 4 h

Napęd:
- silnik Limbach L2000 ECI

- moc maksymalna 59,6 kW (80 KM)
- śmigło dwułopatowe

(źródło: http://jarek24.w.interia.pl/pw/pw4.html)

Flag Counter

Galeria szybowców PW


Szybowce

varia

PW-4 Pelikan
(foto 1-3 Jarosław Żaczek,
foto 4-6 - własne)