Uroczystość na Górze "Żar"

18 sierpnia 2001 roku na Górze Żar k. Bielska-Białej odbyła się uroczystość nadania imienia Adama Dziurzyńskiego tamtejszej Górskiej Szkole Szybowcowej.

Adam Dziurzyński urodził się 12 grudnia 1902 roku
w Ustrzykach Dolnych. Jego rodzina zajmowała się rzemiosłem, rolnictwem i kupiectwem.
W 1933 roku rozpoczął szkolenie szybowcowe na lotnisku
w niedalekiej Ustianowej.
W 1934 roku zdobył uprawnienia pilota kategorii A,B,C,
a następnie instruktora.
Był znakomitym instruktorem, co często podkreślał jego uczeń Tadeusz Góra. To on dopuszczał Tadeusza Górę do wszystkich jego diamentowych lotów, a w 1938 roku do jego rekordowego lotu z Bezmiechowej pod Wilno, za co otrzymał Medal Lilienthala.
1 lipca 1939 roku Adam Dziurzyński został szefem lotniska Polichno - Pińczów. Tam dopuścił Tadeusza Górę do drugiego lotu diamentowego.
Trzeci lot diamentowy (lot wysokościowy) miał miejsce na Żarze. Był wtedy drugim człowiekiem na świecie, który zdobył diamentową odznakę, a pierwszy, który uzyskał Medal Litienthala.
Adam Dziurzyński był prekursorem latania na trasie zamkniętej.
Po wybuchu wojny Adam Dziurzyński opuścił Polskę. Przez Rumunię, Maltę i Francję dostał się do Anglii, do nowo tworzonych polskich sił zbrojnych. W polskich dywizjonach lotniczych 300 i 303 pełnił funkcję szefa ekwipunku lotniczego. Odznaczył się doskonałą organizacją pracy, którą przejęły od niego brytyjskie, królewskie siły lotnicze. Zakończenie wojny zastało go na lotnisku w Ingham.
W 1947 roku wrócił do Polski i objął kierownictwo, reaktywowanej w 1945 roku (a powstałej w 1934 roku) Szkoły Szybowcowej na Żarze.
Wszystkie swoje siły poświęcił odbudowie i rozbudowie szkoły.
Był na Żarze nie tylko komendantem i instruktorem szybowcowym, znakomitym organizatorem i gospodarzem szybowiska, ale również wychowawcą, przyjacielem
i opiekunem młodzieży.
W 1951 roku działalność szkoły szybowcowej na Żarze została zakończona.
Przez 6 lat był pilotem doświadczalnym w Szybowcowym Zakładzie Doświadczalnym w Bielsku Białej, gdzie wykonał około 1200 lotów. Przelatał około 400 godzin.
Znamiennym był lot 30 lipca 1954 roku. Wystartował o godzinie 7.35 rano na szybowcu Jaskółka z usterzeniem motylkowym
z zadaniem wykonywania prób lotu z korkociągami.
Podczas czwartej próby na wysokości około 1000 m nastąpiło ukręcenie kadłuba. Szybowiec ledwo trzymał się kupy, ale udało mu się szczęśliwie wylądować.
W roku 1957 powrócił na Żar na stanowisko komendanta.
Intensywnie pracował nad rozbudową Szkoły Szybowcowej. Budował drogi dojazdowe, chodniki, urządzenia techniczne, oraz budynek administracyjny, którego oddanie do użytku zbiegło się z XX-leciem PRL.
W 1957 roku zawarł związek małżeński z Mirosławą Strouhal, wierną towarzyszką długich lat wspólnego życia. Żona w pełni akceptowała zamiłowania męża do szybownictwa i w trudnych chwilach wspierała i dodawała otuchy.
W 1971 roku przeszedł na emeryturę.
W międzyczasie rozpoczęły się prace przy budowie zbiornika elektrowni szczytowo-pompowej.
Adam Dziurzyński po mistrzowsku rozegrał spór, który mógł doprowadzić do likwidacji szkoły. Przeforsował wniosek, aby zbiornik przesunąć w kierunku wschodnim, pozostawiając część zachodnią góry dla szybowników.
Pomimo, że nie był już kierownikiem odwiedzał lotnisko i Szkołę.
Był organizatorem wielu zawodów szybowcowych.
Poza szybownictwem był zamiłowanym pszczelarzem
i organizatorem koła Pszczelarzy w Międzybrodziu Bialskim. Jego pasieka uznana została za wzorową.
Do końca swoich dni aktywnie uczestniczył w pracach Koła Łowieckiego "Beskid" w Żywcu.
Przez wiele lat był łowczym koła, dbał o szkolenie myśliwych, prowadził wzorową gospodarkę hodowlaną w łowisku.
Był też organizatorem wielu imprez myśliwskich i spotkań towarzyskich.
Za wieloletnią pracę w lotnictwie, pszczelarstwie i myślistwie uhonorowany został wieloma wyróżnieniami, medalami
i dyplomami, w tym: Krzyżem Komandorskim, Oficerskim
i Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Medalem Tańskiego, dyplomem Tissandiera oraz tytułem i odznaką Zasłużonego Działacza Lotnictwa Szybowcowego.
Zmarł 26 kwietnia 1991 roku w Międzybrodziu Żywieckim...

(źródło - na podstaie H. Wożniak, "Nad Sołą i Koszarawą" 2001, nr 19)

Góra Żar (761 m n.p.m.) to szczyt w Beskidzie Małym, u stóp Jeziora Międzybrodzkiego.
W 1935 roku, z inicjatywy Ligi Obrony Przeciwlotniczej, powstało na górze Żar lotnisko szybowcowe.
Obecnie działa tam szkoła szybowcowa i paralotniowa.
Na szczycie góry znajduje się potężny zbiornik wodny elektrowni szczytowo-pompowej (Elektrownia Porąbka-Żar)
o kształcie deltoidu, oddany do użytku w 1979 roku, który całkowice zmienił jej wygląd. Ma on 650 m długości oraz 250 m szerokości w najszerszym miejscu. Obwałowania maja ponad 30 m wysokości. Mieści on 2.310.000 m3 wody, której maksymalna głębokość wynosi 28 m. Jest on uszczelniony kilkoma warstwami asfaltu, przełożonych żelbetonem.
Od 1979 roku na górę Żar można wjechać drogą asfaltową.
W 2004 roku uruchomiona została kolej linowo-terenowa
z Międzybrodzia Żywieckiego.
Góra Żar słynie także ze zjawiska uznawanego przez niektórych za paranormalne - na pewnym odcinku drogi prowadzącej
w stronę góry siła grawitacji wydaje się oddziaływać
w przeciwnym kierunku (przedmioty, w tym samochody, "toczą się pod górę"). W rzeczywistości jest to złudzenie optyczne.

(foto i tekst:
http://www.zgapa.pl/zgapedia/%C5%BBar_%28szczyt%29.html)

Góra ŻAR na mapie


Wyświetl większą mapę

Galeria szybowców PW


Szybowce

varia

Adam Dziurzyński
(foto 1: H. Woźniak,
foto 2: W. Gorgolewski)

 

 

 

Uroczystość nadania Imienia
(foto: W. Fraczek)

 

Żar, przed hangarem

 

Uroczystość nadania Szkole Szybowcowej Żar imienia A. Dziurzyńskiego

 

Zaproszeni goście

 

Pilot Tadeusz Góra składa autograf na PW-5

 

Pilot Jadwiga Piłsudska-Jaraczewska, najmłodsza córka Marszałka Józefa Piłsudskiego i Przemysław Pleciński

 

Pilotka Irena Krempówna-Zabiełło

 

Pilot Jadwiga Piłsudska-Jaraczewska

 

Pilot Jadwiga Piłsudska-Jaraczewska i W. Frączek

 

Minister transportu Jerzy Widzyk

 

P. Jaszczyński

 

Pilot  Jadwiga Piłsudska-Jaraczewska z modelem szybowca PW-6 i Wojciech Frączek